Achtergrond om de custom css te laten werken NIET VERWIJDEREN

Graaf Wichmanstraat bijna klaar

De herinrichting van de Graaf Wichmanstraat is bijna klaar. Onder- en bovengronds is er het nodige vernieuwd aan kabels en leidingen, riolering, verlichting en weginrichting. Groenstroken worden dit voorjaar ingeplant. Wat nu nog rest is de plaatsing van een schutsluis voor de Berkelzomp en het plaatsen van brugbogen op de locatie van de voormalige spoorbrug. Het project wordt opgeleverd in mei 2019.

Voormalige spoorbrug

Voormalige spoorbrug 1930

(Onder-)door vaart Berkelzomp op de locatie voormalige spoorbrug

Op de plek waar vroeger de spoorbrug lag is een duiker in de Berkel geplaatst waar de Berkelzomp vanaf dit voorjaar doorheen kan varen. De stuw die nu op deze plek een vast hoogteverschil in waterpeilen in stand houdt, wordt in maart vervangen door beweegbare waterkeringen (schutsluis) waardoor het mogelijk wordt voor de Berkelschippers om met hun zomp vanaf de zompenloods richting Borculo te varen.

Tekening van de sluis

Doorsnede sluis

Ontwerp brugbogen

In het ontwerp van de brugbogen komen zowel de contouren van de oude spoorbrug als de verbeelding van tram- en spoorlijn terug. De twee gebogen brugdelen vormen de verbeelding van de spoorrails met daartussen verbindende delen; de spoorbielzen. De twee bogen (‘rails’) verdwijnen in de rijrichting in 1 punt aan de horizon. Zowel brug als sluis worden uitgevoerd in verzinkt staal en gecoat in de kleur antraciet. Een eigentijdse fraaie verbeelding van de historie van de tram-spoorlijn en spoorbrug die er ooit lag.

Tekening van de toekomstige brug

Impressie nieuwe brugbogeno