Achtergrond om de custom css te laten werken NIET VERWIJDEREN

Beweegtips voor mensen met dementie

Bewegen is belangrijk voor iedereen, dus ook voor mensen met dementie. Er is veel onderzoek gedaan naar de invloed van bewegen op dementie. Daaruit blijkt dat bewegen de kwaliteit van leven vergroot en het ziekteproces iets kan afremmen. Bewegen heeft ook een positief effect op het slaappatroon, de eetlust, de communicatie, en angst en onrust en stemming. Als mensen met dementie samen met anderen kan bewegen wordt tegelijkertijd op een positieve manier haar of zijn sociale leven gestimuleerd. Dat voorkomt dat hij of zij in een isolement terechtkomt.

bewegen\

Hoe kunt u er voor zorgen dat uw naaste met dementie voldoende blijft bewegen? In dit artikel geven we u tips om samen actief te zijn en te blijven. Er is altijd wel iets te doen!

Beweeg voldoende

De norm voor gezond bewegen is 150 minuten per week, verspreid over meerdere dagen. Activiteiten die u minimaal 10 minuten volhoudt tellen mee. Tijdens het bewegen moet uw ademhaling iets omhoog gaan, maar u moet niet buiten adem raken. Wandelen, fietsen, maar ook klussen, tuinieren of het huishouden doen zijn goede manieren van bewegen.

Bewoog uw naaste al graag voordat er een diagnose was? Dan kan hij of zij de favoriete activiteiten gewoon blijven doen. Misschien zullen de activiteiten op den duur wat moeten worden aan gepast. Kijk naar wat nog wel lukt. Een beetje uitdaging op zijn tijd is niet erg. 
Is uw naaste niet meer zo fit of heeft hij of zij lichamelijke klachten? Overleg dan met de huisarts of (geriatrie)fysiotherapeut over de beste manier van (meer) bewegen.

Beweegtips, samen of alleen

Stap op de fiets
Maak een mooie fietstocht. Stop tussendoor voor een kopje koffie of een lekkere lunch. Weet u niet waar u naartoe moet fietsen? In Berkelland zijn veel mooie fietsroutes! U kunt kaarten met fietsroutes kopen of online een route inplannen. Gaat fietsen niet meer zo goed? Kijk dan of u een duofiets of tandem kunt lenen.

Maak een wandeling
Een wandeling kan een flinke tocht zijn, maar ook een simpel blokje om. Een GPS-systeem kan een goed hulpmiddel zijn wanneer iemand met dementie graag zelfstandig een wandeling maakt. Zo kunt u in juni bijvoorbeeld meedoen met de 4-daagse in een van de kernen in Berkelland.

Ga tuinieren
Grasmaaien, onkruid wieden, plantjes planten, bomen snoeien, buiten is altijd iets te doen. Heeft uw naaste geen tuin, maar vindt hij of zij tuinieren wel plezierig? Vraag dan eens aan buren of familie of ze een extra paar groene vingers kunnen gebruiken.

Maak seizoenfoto's
Ga buiten op zoek naar paddenstoelen, herfstbladeren, vogelnestjes, kikkerdril, bloemen, spinnenwebben of insecten en zet ze op de foto.

Doe klusjes voor een ander
Buren, familieleden, de kinderboerderij of het buurthuis kunnen vast wel wat hulp gebruiken! Bijvoorbeeld bij de afwas, schilderwerk, of het verzorgen van dieren.

Ga winkelen
Ga samen winkelen of bezoek de markt of een beurs. Zo loop je ongemerkt een heel stuk.

Laat de hond uit
Van regelmatig een rondje lopen blijft u fit. Dat kan natuurlijk met een eigen hond, maar ook met een hond van iemand anders. Misschien is er in de buurt wel een asiel? Daar staan ze vaak te springen om vrijwilligers die met de honden willen wandelen. Of kijk op oopoeh.nl. Daar kunnen buurtbewoners aangeven dat ze een oppas zoeken voor hun huisdier.

Sport samen: aanbod in Berkelland
Wil uw naaste graag samen sporten met andere mensen met dementie? U kunt bij sportverenigingen in Berkelland terecht. Daarnaast is er een specifiek aanbod voor sporten op maat, voor (jonge) mensen met dementie en hun mantelzorgers en voor 60-plussers. Kijk hiervoor op www.sportfederatieberkelland.nl/sport-en-beweegaanbod-60-plus. U kunt ook contact opnemen als u graag meer wilt bewegen maar niet weet hoe u dit moeten aanpakken of niet goed weten wat bij u past. Dit kan via 0545 - 476 727 of nienke@sportfederatieberkelland.nl.

Voormekaar
Wil uw naaste graag met iemand samen sporten, maar heeft hij of zij geen beweegmaatje? Kijk dan eens op www.voormekaar.net > Meedoen > Naobercontactjes. Hier bieden inwoners hun hulp aan. Staat er niks tussen? U kunt ook zelf een oproep plaatsen!

Begin de dag actief met ochtendgymnastiek
Ochtendgymnastiek is een goede vorm van lichaamsbeweging om de dag te beginnen. Weet u niet welke oefeningen u kunt doen? Nederland in Beweging laat dagelijks nieuwe oefeningen zien. Iedere ochtend om 9.15 uur op NPO1 en ook online via de website www.maxvandaag.nl.
Op internet staan ook veel andere video's met oefeningen, zoals de video’s voor zitgymnastiek van Cordaan.

Spellen spelen met de buurt
Is er een buurthuis? Misschien worden er wel spellen of toernooien georganiseerd! Zoals biljarten, darten, sjoelen, jeu de boules of koersbal. Of organiseer het zelf!
Houd ook de lokale krant in de gaten. Wie weet wordt er binnenkort een leuke activiteit georganiseerd waar uw naaste aan kan deelnemen.

Het huishouden doen
Het huishouden doen is een prima manier om in beweging te blijven. Van ramen zemen tot stofzuigen; het huis op orde houden kost aardig wat energie. Zo blijft uw naaste in beweging en is alles meteen weer schoon en fris.

Speel met (klein)kinderen
Kinderen zijn graag actief en altijd op zoek naar een speelmaatje. Ga samen voetballen of een bal overgooien, verstoppertje spelen, naar het park om de eendjes te voeren, stoeien, een zandkasteel bouwen, enzovoorts.

Vrijwilligers gezocht

Wilt u helpen bij beweegactiviteiten van mensen (met dementie)? Heel fijn dat u zich hiervoor wilt inzetten! U kunt uw hulp aanbieden op www.voormekaar.net > Meedoen > Naobercontactjes.