Digitale criminaliteit: helpdeskfraude

De laatste jaren is onze maatschappij in grote mate gedigitaliseerd. Dit trekt ook de aandacht van criminelen. Dit wordt cybercrime (computercriminaliteit) genoemd. In deel 4 van de rubriek Digitale criminaliteit aandacht voor helpdeskfraude.

Logo Cyber Crime

Afbeelding via: https://hetccv.nl/onderwerpen/cybercrime/

Wat is helpdeskfraude?

Deze vorm van cybercrime wordt ook wel tech-support scam genoemd. Dit is een vorm van fraude, waarbij er contact plaatsvindt tussen een crimineel en een slachtoffer. De crimineel doet zich voor als medewerker van een helpdesk en biedt het slachtoffer aan problemen, die er vaak niet eens zijn, op te lossen tegen betaling.

Helpdeskfraude herkennen

Er zijn verschillende zaken waaraan helpdeskfraude kan worden herkend, zoals:

  • De ‘medewerker’ die u aan de telefoon krijgt spreekt vaak (gebrekkig) Engels.
  • Er wordt u verteld en laten zien dat er ‘fouten’ op uw computer zijn. Vaak zijn dit echter helemaal geen fouten, maar gewoon kenmerken van het systeem van uw computer.
  • In sommige gevallen wordt er zelfs gevraagd om software te installeren, waardoor de ‘medewerker’ op afstand kan meekijken of toegang krijgt tot uw computer.

Tips

Voorkomen dat u zelf slachtoffer wordt van helpdeskfraude? Hier een aantal tips om de kans te verkleinen:

  • Wanneer u een Engelstalige helpdeskmedewerker aan de lijn krijgt, ga hier niet op in en hang gelijk op.
  • Installeer nooit software op verzoek van iemand via de telefoon.
  • Geef geen toegang tot het meekijken in en overnemen van uw computer door iemand op afstand.
  • Zorg ervoor dat uw computer up-to-date is en blijft, maak daarnaast ook gebruik van een antivirusprogramma en een firewall.