Na een woninginbraak worden gestolen goederen vaak doorverkocht. Het kopen van gestolen goederen noemen we heling, dit is strafbaar. Om het voor dieven zo moeilijk mogelijk te maken om geld te verdienen aan hun inbraken, heeft de gemeente Berkelland besloten actief de in- en verkoopregisters van handelaren te controleren in samenwerking met de politie.
Het voordeel van dit digitale systeem is dat de politie automatisch bericht krijgt, wanneer een goed wordt ingevoerd dat als gestolen geregistreerd staat. Die snelheid van uitwisseling van gegevens met de politie, vergroot de pakkans van helers, inbrekers en veelplegers. Daarbij wordt het hen steeds lastiger gemaakt om hun gestolen goederen te verkopen.
Als handelaar in tweedehands goederen kunt u zich - ongewild - schuldig maken aan een misdrijf als u gestolen goederen in- en/of verkoopt. Daarom is het registreren van gegevens heel belangrijk. Doet u dit niet dan mag u het goed ook niet in- of verkopen. Hiermee wordt u als handelaar beter beschermd. De politie kan aan de hand van aangiftes kijken of voorwerpen die als gestolen staan geregistreerd, terug te vinden zijn in het in- en verkoopregister. Dit kan leiden naar een dader en hiermee kunnen misdrijven worden opgelost.
Het Digitaal Opkopers Register (DOR) is de digitale variant van het wettelijk verplichte in- en verkoopregister voor opkopers. In het DOR registreert u snel en eenvoudig de door u opgekochte en verkochte goederen.
Het register moet worden bijgehouden door opkopers en handelaren in:
Er is een duidelijke afbakening wie een register moet bijhouden. Indien zeer regelmatig, waarbij geen sprake is van hobbymatig, een tweedehands goed wordt ingekocht en vervolgens doorverkocht dient een register te worden bijgehouden.
De politie krijgt automatisch bericht wanneer u een product in het DOR invoert dat als gestolen geregistreerd staat in de database van gestolen goederen. Als er een match is tussen uw DOR en de database van gestolen goederen neemt de politie contact met u op. U moet het product bewaren tot de politie bij u langs is geweest.
U moet de volgende gegevens registreren bij het inkopen van een goed:
U bent verplicht alle gebruikte of ongeregelde goederen die u verkoopt of op andere wijze overdraagt, te registreren in een doorlopend en een door of namens de burgemeester gewaarmerkt register. Daarin wordt vermeld:
U bent strafbaar als u een gebruikt of ongeregeld goed verwerft van iemand, zonder dat diegene zijn identiteitsgegevens heeft opgegeven of als u deze gegevens niet opneemt in het register.
U kunt op de website van de politie www.stopheling.nl controleren of u te maken heeft met een gestolen goed. Op uw tablet of smartphone kunt u de ‘Stop heling’app downloaden. Hiermee kunt u de serie-, IMEI-, chassis- en framenummers en nummerborden scannen om te zien of het goed of vervoermiddel gestolen is. Ook kunt u met deze app uw eigen bezittingen of vervoermiddelen registreren. Mochten uw bezittingen gestolen worden dan zijn de producten makkelijker te traceren.
Bent u opkoper of handelaar van tweedehands goederen meld u dan aan. U krijgt dan een inlogcode voor het Digitaal Opkopers Register. Aanmelden kan bij Astrid Holl van de gemeente Berkelland via telefoonnummer (0545) 250250 of a.holl@gemeenteberkelland.nl.