Digitaal aangifte overlijden

Begrafenisondernemers en uitvaartverzorgers kunnen online aangifte doen van een overlijden.

Beschrijving

Met het online aangifteformulier regelt u
•    het verlof tot begraven/cremeren
•    eventueel het uitstel
•    de laissez-passer
•    de afschriften of uittreksels van de overlijdensakte
•    de betaling met iDEAL

Toesturen van de documenten

Bij online aangifte ontvangt u de documenten binnen twee dagen per post (op werkdagen) en per email. Wanneer u de documenten eerder nodig heeft neemt u dan contact op met ons.

Wat heeft u nodig

•    eHerkenning met betrouwbaarheidsniveau 2+. (Ieder persoon van uw organisatie maakt gebruik van een eigen E-herkenningsmiddel.)
•    bij online aangifte moet u verklaringen uploaden (dat kan zijn de A-verklaring, wilsverklaring of vergunning tot uitstel)
•    Doet u voor de eerste keer aangifte via onze website, dan moet u éénmalig uw BSN nummer invullen in het startscherm. Bij een volgende aangifte hoeft dat niet meer.

Wat u moet weten

•    U kunt alleen aangifte doen van een persoon die in Berkelland is overleden.
•    U moet de aangifte binnen zes dagen na overlijden doen.
•    De begrafenis of crematie moet binnen 6 werkdagen na de dag van overlijden plaatsvinden.
•    Een afschrift of uittreksel van een overlijdensakte kost € 13,80 per stuk (tarief 2020).
•    Informatie met betrekking tot de originele A-verklaring, B-verklaring en wilsbeschikking ontvangt u per email.

U kunt ook aangifte doen op het gemeentehuis van Berkelland, Marktstraat 1 te Borculo. Hiervoor moet u een afspraak maken.