Masterclass-serie Achterhoekse foodondernemers

Voor Achterhoekse boeren, slagers, bakkers, chef-koks of andere food-ondernemers is in oktober 2020 de Masterclass-serie ‘Vermarkten van Achterhoek food’ gestart. Het is een initiatief van de gemeenten Berkelland, Aalten, Winterswijk en Oude IJsselstreek en Versboerderij Daalwiek uit Geesteren. In totaal hebben 15 bedrijven, die bezig zijn met lokaal voedsel, de afgelopen maanden gewerkt aan de ontwikkeling van hun nieuwe concepten voor het vermarkten van voedsel van Achterhoekse bodem.

Masterclasses in september 2020

De foto is gemaakt in september 2020 op de informatieavond, gehouden volgens de toen geldende coronamaatregelen.

De belangstelling voor de informatieavond in september 2020 was groot

Duidelijk is dat het thema ‘Achterhoeks voedsel’ leeft bij de ondernemers in de Achterhoek. De eerste bijeenkomst in oktober kon nog net fysiek plaatsvinden. De overige dagen van de Masterclass zijn in verband met de coronamaatregelen online gehouden. Daarbij kwamen thema’s als merkenopbouw, kwaliteit, verschillende afzetkanalen, consumentengedrag, consumentenprofielen en verdienmodellen aan de orde. Experts als Rik Riezebos (merkendeskundige) en Ilona de Kok (Quality consultant bij Eurofins) deelden hun kennis en adviseerden de ondernemers over hun proposities en wet- en regelgeving op gebied van kwaliteit. Inmiddels hebben alle deelnemers hun businessplan klaar.

Wethouder Maikel van der Neut: “Voedsel van dichtbij is verser, lekkerder en maakt kwaliteit inzichtelijker. Dat sluit aan bij de wens van steeds meer consumenten. We werken samen in platform Achterhoek Food en ondersteunen graag onze agrariërs, maar ook kleinschalige verwerkers, bakkers, slagers, restaurants, boerderijverkoop in hun zoektocht naar tevreden consumenten.”

Er volgen nog 2 laatste bijeenkomsten

Zodra de coronamaatregelen het toelaten, zullen de 2 laatste bijeenkomsten worden gepland op een fysieke locatie. Bij de slotbijeenkomst worden deskundigen, potentiële financiers en bestuurders uitgenodigd om de presentaties van de verschillende businessplannen bij te wonen.

De samenwerking van de foodondernemers groeit en er wordt al gedacht aan het volgen van een verdiepingsprogramma in een volgende serie Masterclasses.

Logo Achterhoek Food

Deze serie Masterclasses wordt mogelijk gemaakt door de Provincie Gelderland, het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling en 4 gemeenten in de Achterhoek.