Achtergrond om de custom css te laten werken NIET VERWIJDEREN

B-Young thema 1 - De sokkenshow!

De wat? Ja inderdaad, de sokkenshow. Op 22 januari vond het eerste thema van B-Young van 2019 plaats. Het restaurant van het gemeentehuis werd omgetoverd tot een sokkenfabriek.

Waarom de sokkenshow?

In de gemeente werken we met veel verschillende processen. Denk bijvoorbeeld aan het verlenen van vergunningen, het uitgeven van paspoorten of het begeleiden van grote processen. Het werken in processen is een methode en met B-Young wilden wij erachter komen hoe dat precies in zijn werk gaat.

Eerst een stukje theorie

Om te begrijpen hoe processen werken is het goed om eerst kort de theorie in te duiken. Wat is een proces nou eigenlijk? Een proces is een aantal activiteiten in een logische volgorde die gericht zijn op het doelbewust tot stand komen van een product op een dienst voor een (interne) klant.
Belangrijk in het begeleiden van een proces is:

  • Het benoemen van een proceseigenaar
  • Afspraken maken over de input en output
  • Afbakening van producten en diensten
  • Begrippen goed met elkaar bespreken, zodat er geen begripsverwarring is
  • Het nut en de noodzaak vastleggen van processen. Je moet met elkaar bespreken waarom het vastleggen van afspraken over processen zo belangrijk is. Iedereen binnen het proces moet zich hier aan committeren.

Aan de lopende band

Theorie leer je het beste begrijpen door het in de praktijk te brengen. Daarom gingen de stofjassen aan en bereidden de klanten zich voor om het de collega’s niet te makkelijk te maken. De groep die in de fabriek stonden mochten zich kort voorbereiden om procesafspraken te maken voor de eerste ronde waarin ze een tiental bestellingen kregen. Sokken werden gesorteerd en in doosjes gedaan en de pantykousjes verdwenen in zakjes.. Dit was een goede ronde. 1 foute bestelling, maar de klanten waren niet ontevreden.

De druk werd opgevoerd

De processen werden geëvalueerd en we gingen door voor een tweede ronde. Maar nu werd de druk opgevoerd. De bestellingen moesten namelijk op tijd geleverd worden en werden een stuk moeilijker te leveren. Binnen 6 minuten, 15 paar sokken en 10 paar pantykousjes, verdeeld over 5 doosjes afleveren klinkt makkelijker dan het is..
Maar alsnog zeer tevreden klanten. De B-Youngers werkten zo goed samen dat bestellingen die binnen 10 minuten geleverd moesten worden er al binnen 4 minuten waren!

Wat hebben we geleerd?

Naast dat het een erg leuke middag was, hebben we natuurlijk ook veel geleerd. We weten dat een stofjas niet snel in de mode zal komen. Maar ook dat je met het maken van duidelijke afspraken over resultaten, tot veel betere processen komt. Wat ons opviel is hoe snel je vergeet het is om een proceseigenaar vast te leggen. Terwijl dit wel erg belangrijk is voor het doorlopen van het proces.