Berkelland gaat over tot meer natuurlijke bestrijding eikenprocessierups

Al jaren is gemeente Berkelland bezig met de bestrijding van de eikenprocessierups. Inmiddels is het aantal rupsen behoorlijk afgenomen. We werken aan het verbeteren van de leefomgeving voor natuurlijke vijanden, zoals insecten en vogels. Spuiten van bomen gebeurt nog wel, maar alleen op enkele risicovolle plekken. Waar toch overlast komt, willen we met wegzuigen de rupsen verwijderen.

De eikenprocessierups maakt nesten in eikenbomen. De rupsen zijn er van mei tot en met juli. De haren van de rups kunnen irritaties geven aan de huid en soms ook aan ogen of luchtwegen.

Afbouwen spuitmethode

Berkelland is een gemeente waar in het verleden veel eiken zijn geplant. Al jaren neemt de gemeente Berkelland daarom maatregelen tegen eikenprocessierupsen in gemeentelijke bomen. Dit gebeurde eerder voornamelijk door te spuiten. Spuiten van eikenbomen is een methode waarmee je kunt voorkomen dat er overlast ontstaat. Maar deze methode doodt behalve de eikenprocessierupsen, ook andere insecten. We bouwen daarom deze methode af. In het buitengebied is dit al grotendeels afgebouwd. En dit jaar zullen we ook in de bebouwde kommen het spuiten fors verminderen. Ook in gebieden met beschermde vlindersoorten worden de eiken niet bespoten.

Natuurlijke vijanden stimuleren

We zetten in de hele gemeente vooral in op de natuurlijke bestrijding van de eikenprocessierups. Door natuurlijke vijanden te stimuleren en meer variatie in beplanting aan te brengen, komt er een beter natuurlijk evenwicht waardoor de overlast van de eikenprocessierups vermindert. Denk daarbij aan:

• Bloemrijke bermen: natuurlijke vijanden zoals sluipwespen, zweefvliegen en kevers voelen zich hier thuis. Diverse insecten trekken op hun beurt weer vogels aan. Vooral mezen, maar ook andere vogelsoorten zijn gek op eikenprocessierupsen en zorgen zo voor een natuurlijk evenwicht.
  • Nestgelegenheid bieden voor vogels, door middel van klimop op de stam of struiken onder de bomen.
  • We zorgen voor meer variatie in boomsoorten, door aanplant van verschillende soorten.

Spuiten alleen risicovolle locaties

Spuiten doen we alleen nog op risicovolle plekken zoals sportparken, drukke fietsroutes en campings en scholen. Hier willen we voorkomen dat er overlast ontstaat. Het moment van spuiten is vanaf eind april. Het exacte moment is afhankelijk van de ontwikkeling van de rups. Het spuiten wordt gedaan door een bedrijf, die dit in korte tijd moet uitvoeren. In de kernen beginnen ze om 7.00 uur en de werkzaamheden duren tot uiterlijk 22.00 uur. In het buitengebied zullen ze zowel overdag als ’s nachts de werkzaamheden uitvoeren. Eind dit jaar bekijken we of we de bestrijding kunnen doen zonder te spuiten.

Nestkastjes

U kunt de natuurlijke vijanden van de eikenprocessierups helpen door bijvoorbeeld uw tuin natuurvriendelijk in te richten en te onderhouden, en door nestkastjes voor vogels of vleermuiskastjes op te hangen. Kastjes ophangen in gemeentelijke bomen mag na overleg met de gemeente Berkelland ook.

Als u de rups ziet

Als u de eikenprocessierups ziet in de openbare ruimte, kunt u contact opnemen met de gemeente Berkelland via 0545-250 250. Belangrijk is de locatie exact door te geven. De gemeente Berkelland bestrijdt alleen rupsen in gemeentelijke bomen en op risicovolle plekken. Als u in uw eigen bomen rupsen aantreft, kunt u zelf contact opnemen met een bedrijf voor bestrijding.