Dit jaar worden de bijzondere bomenlijsten vernieuwd

De gemeente Berkelland is een mooie groene gemeente en de bomen spelen hierin een belangrijke rol. Bomen doen er jaren over voordat ze volgroeid zijn. Soms hebben ze bijzondere waarde, door hun vorm, leeftijd, historie. De huidige bijzondere bomenlijsten zijn in 2008 opgesteld. Daarop staan ongeveer 1000 bijzondere bomen. Er is een bijzondere bomenlijst voor binnen de bebouwde kommen en een bijzondere bomenlijst voor erven en tuinen in het buitengebied.

De komende maanden kijken we of de lijsten nog kloppen. Ongetwijfeld zijn er bomen die bijzonder zijn, maar nog ontbreken op de lijst. Daarom vragen wij uw hulp om bomen die nog niet op de lijst staan, te melden. Dit kan tot en met 12 mei.

Wat betekent het als een boom op de bijzondere bomenlijst staat?

Bomen die op de bijzondere bomenlijst staan mogen niet zomaar gekapt worden. Voor bomen in de bebouwde kom, en bomen op erven en tuinen in het buitengebied, is voor bomen die op de bijzondere bomenlijst staan een vergunning nodig als de eigenaar deze wil kappen. U kunt via deze link de huidige lijsten bekijken.

Voor de bomen buiten de bebouwde kom die niet op een erf of tuin staan, geldt dat ze meestal al bescherming hebben via de Bomenverordening. Deze komen dus niet ook nog op de lijst te staan ook al zijn ze bijzonder.

De bijzondere bomenlijst wordt dit jaar vernieuwd

Na vaststelling van de lijst in 2008 is het bomenbestand natuurlijk veranderd. Er zijn bijvoorbeeld bomen gekapt. En er zijn bomen die eerder nog niet zijn aangemerkt als bijzondere boom maar hier nu wel voor in aanmerking komen. We gaan daarom beoordelen welke nieuwe bomen in aanmerking komen voor de lijst. Dat gaan we doen samen met adviesbureau Alles over Groenbeheer. Bomen die al op de lijst staan, blijven gewoon staan op de lijst. Het adviesbureau kan nieuwe bomen aandragen, maar omdat het om zo’n uitgebreid gebied gaat vragen we ook uw hulp hierbij.

Ook u kunt nieuwe bomen aanmelden tot 12 mei 2024

Kent u een boom of bent u de trotse eigenaar van een boom die een plek op de lijst verdient? Kijk of de boom al op de ‘Bijzondere bomenlijst’ staat. Deze vindt u op de website van de gemeente Berkelland. Bekijk ook of de boom aan de criteria voldoet. U kunt de boom aanmelden via www.gemeenteberkelland.nl/bomenlijst.

Als het inderdaad een bijzondere boom is, gaan we deze voordragen voor de bomenlijst. De eigenaren van de bomen worden hier per brief over geïnformeerd wat dit betekent. Vervolgens stelt de gemeente de nieuwe bomenlijsten vast.

Wanneer komt een boom op de bijzondere bomenlijst?

Een boom kan op de bijzondere bomenlijst komen als deze voldoet aan de volgende criteria:

1. De boom staat binnen de bebouwde kom, of buiten de bebouwde kom in een tuin of op een erf
  2. De boom is goed zichtbaar vanaf de openbare weg
  3. De boom is gezond
  4. De boom moet verder voldoen aan één van de volgende criteria:
    a. is belangrijk voor het ruimtelijke beeld in de straat of in het landschap;
    b. is cultuurhistorisch waardevol: standplaats is een belangrijke plek in de (lokale) geschiedenis;
    c. is ecologisch waardevol (bijzondere waarde voor de biodiversiteit).