Inspiratieavond op 17 april bij Dute Beltrum over versterking groenblauwe dooradering Berkelland

Stukken land in agrarisch gebied worden omlijst door bomensingels, houtwallen en sloten. Dat netwerk van landschapselementen noemen we de groenblauwe dooradering. In 2024 starten we met een pilot om de groenblauwe dooradering van het landschap sterker te maken. Daarvoor vragen we de hulp van bewoners en agrariërs in ons buitengebied door nieuwe landschapselementen op of dichtbij hun percelen en erven aan te leggen. De provincie Gelderland stelt hiervoor geld beschikbaar.

Inspiratieavond bewoners en agrariërs buitengebied

De Stichting Landschapsbeheer Gelderland (SLG) en de gemeente Berkelland houden voor geïnteresseerde bewoners en agrariërs in het buitengebied een inspiratieavond.

Datum: woensdag 17 april

Tijd: 19.30 uur (inloop v.a. 19.15 uur)

Locatie: Dute Beltrum, Meester Nelissenstraat 16 in Beltrum

Na afloop van de avond kunt u laten weten of u meedoet.

Doel: versterking van biodiversiteit

De aanleg van groene en blauwe elementen vergroot de biodiversiteit in het agrarisch cultuurlandschap. Denk aan bijvoorbeeld hoogstamfruitbomen, heggen/hagen, houtwallen, poelen, knotboomrijen en kleine bosjes. Soorten zoals de steenuil, boomkikker, kamsalamander, patrijs en vleermuizen profiteren hiervan. Het nieuwe groen en blauw biedt extra voedsel en beschutting. En het wordt voor dieren makkelijker om zich in een gebied te verplaatsen. Ook draagt het bij aan de identiteit van de streek.

Focusgebied voor het project

Het focusgebied omvat de Baakse Beek/Lievelder Beek, Groenlose Slinge en het spoortracé Zutphen-Winterswijk. Maar ook geïnteresseerden uit aanliggende gebieden kunnen meedoen. Dat geldt ook als u een andere geschikte plek binnen de gemeente hebt. De gemeente Oost Gelre start met een vergelijkbaar initiatief. De projecten vullen elkaar aan.

Van aanvraag tot planten

Een adviseur van SLG begeleidt de deelnemers. Samen maakt u een landschaps- en (ecologisch) beheerplan. Daarna wordt de beplanting besteld en in het najaar uitgedeeld. Het gaat om inheemse en autochtone soorten die de biodiversiteit versterken. Aan de deelnemers vragen we een kleine eigen bijdrage.

Aanmelden

Aanmelden voor de inspiratieavond kan via: slgelderland.nl/projecten/groenblauwe-dooradering-berkelland