Bestuursrapportage 2025 naar gemeenteraad
Het college van Berkelland heeft de gemeenteraad de bestuursrapportage 2025 aangeboden. Die laat een gezonde financiële situatie zien met een aantal mee- en tegenvallers. Tegenvallers zijn de doorwerking van de jaarrekening 2024 en de extra subsidie aan ‘t Timpke. Daar staan ook meevallers tegenover, zoals de hogere rijksbijdrage uit het Gemeentefonds in de meicirculaire, dividendinkomsten en lagere kosten voor het leerlingenvervoer.
Bestuursrapportage als tussentijdse update
Wethouder Financiën Hans van der Noordt: “De bestuursrapportage is een tussentijdse update van onze financiële situatie. De vooruitzichten zijn goed, maar blijven wel onzeker omdat de bijdragen van de overheid moeilijk te voorspellen zijn. Het is belangrijk dat we flexibel blijven om eventuele tegenvallers op te kunnen vangen.”
Tussentijdse stand van zaken
De bestuursrapportage laat zien hoe de gemeente er financieel voor staat en of de doelen worden behaald. Hierover informeert het college van burgemeester en wethouders de gemeenteraad één keer per jaar. Dit gebeurt op basis van de gegevens op 1 juli van dit jaar, met een zo goed mogelijke vooruitblik. De gemeenteraad bespreekt de bestuursrapportage na het zomerreces.