Twee Randstedelingen over de Berkellandse natuur

Dit jaar brengen we in Berkelland een Ode aan ons landschap. Omdat we met elkaar wonen en werken in een prachtige omgeving en daar best trots op zijn! Berkelland is mooi: vanaf het water, vanuit de lucht en op de grond. Dat vinden ook ecoloog Jarno Beijk en biologische varkensboer Bert Pappot. Zij gingen met elkaar in gesprek over het Berkellandse landschap.

“We staan hier bij de vleermuiskelder in Eibergen”, vertelt Jarno Beijk, eigenaar van Faunus Nature Creations in Borculo. “De boerderij en gebouwen eromheen moesten weg vanwege de nieuwe N18. De stal bleef over, maar hier zaten vleermuizen in. Het laten saneren en afbreken van de oude mestkelder zou niet goedkoop zijn. Uiteindelijk is met hetzelfde budget de kelder behouden, en hebben we de functie voor vleermuizen kunnen terugbrengen. Op de oude mestkelder is een zomerhuisje geplaatst, de vleermuizen zitten in de zomer bovengronds en gaan in de winter naar beneden. De grond is ook hiervandaan gehaald, waardoor er nu een poel is ontstaan. Water trekt insecten aan, en dat is weer belangrijk voedsel voor de vleermuizen. Ook staan hier in de zomer bij zonsopkomst altijd reeën te drinken, prachtig.”

Het landschap rond de boerderij

Bert Pappot is biologische varkensboer in Eibergen, aan de andere kant van de N18. “Ik had een bedrijf met 450 zeugen, en heb er nu nog 25. We planten de ruimte om de stallen helemaal vol met bomen. De weide waar de varkens hebben gelopen zaai ik het jaar erna in met een patrijzenmengsel, dus we hebben nu ook patrijzen lopen. De patrijzen kruipen onder de bomen en struiken die ik om de schuren heb geplant. Dit soort landschap hebben ze nodig om de winter door te komen.” Jarno: “Ze hebben bosranden nodig om zich te kunnen verschuilen. Het gaat om de 3 V’s: voedsel, voortplanting en veiligheid. Daarin speelt het landschap een grote rol.”

Neergestreken in de Achterhoek

Jarno en Bert komen allebei oorspronkelijk uit het westen van het land. “Ik heb door het hele land gewoond, maar zodra we hier terechtkwamen wisten we: hier willen we niet meer weg”, zegt Jarno. Jarno en Bert zijn het erover eens dat de woorden rust en thuiskomen het best passen bij het Berkellandse landschap, en het gevoel dat daarbij hoort. “En de kleinschaligheid. Hier een akkertje, daar een weilandje, dan een stuk bos of een poeltje. Die lappendeken aan variatie maakt dit landschap voor mij zo uniek”, zegt Jarno. “Dat geldt trouwens ook algemeen voor de Nederlandse tuinen. De ene buur heeft een haag, de andere een vijver en weer een ander een voederhuisje. Zo dragen we allemaal, bewust of onbewust, bij aan de biodiversiteit in het landschap.”

Het landschap herontdekken

Bert lacht: “Eerder dacht ik: mensen moeten dit weten. Maar nu wil ik het niet te veel rondvertellen, want dan komen ze allemaal deze kant op.” Jarno: “Ik was in Den Haag en zag borden staan met ‘Zoek de rust op in de Achterhoek’ en ik dacht: alsjeblieft niet!”. “Mensen die oorspronkelijk uit de Achterhoek komen vinden deze omgeving heel gewoon”, aldus Jarno en Bert. Het advies: Probeer het landschap eens opnieuw te ontdekken en er eens met een andere blik naar te kijken, ook als je geboren en getogen Achterhoeker of Berkellander bent!

Foto: Guido Bogert