Translate

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Terug naar het overzicht

Wat doen wij met uw persoonsgegevens? 

Elke inwoner staat in de Basisregistratie Personen (BRP). Overheidsinstellingen en pensioenfondsen krijgen die gegevens automatisch, zodra ze weten waar u woont, of u getrouwd bent en welke nationaliteit u heeft. Zij hebben deze informatie nodig om hun werk volgens de wet te kunnen doen. Maar bij andere organisaties, zoals een notaris, advocaat of stichting, ligt dat anders. Daar kunt u zelf aangeven dat u niet wilt dat zij uw gegevens delen. 

Wat kunt u doen? 

Wilt u niet dat bepaalde organisaties uw gegevens krijgen? Dit kunt u schriftelijk bij ons aanvragen. Dit heet een ‘verstrekkingsbeperking’. Meer informatie vindt u op onze webpagina Basisregistratie personen (BRP), beperking verstrekking persoonsgegevens

Wat is verplicht? 

Als gemeente zijn wij verplicht om sommige gegevens door te geven. Bijvoorbeeld aan overheidsinstanties of pensioenfondsen. Dit is wettelijk geregeld en kunt u niet tegenhouden. Maar bij andere partijen kunt u wél aangeven dat uw gegevens niet mogen worden gedeeld. Dit geldt bijvoorbeeld voor: 

  • Curatoren of advocaten die een dagvaarding willen uitbrengen 
  • De Stichting Interkerkelijke Ledenadministratie (SILA) 
  • Niet-commerciële instellingen, zoals sport- of muziekverenigingen. 

Wilt u weten wie uw gegevens heeft gekregen? 

U kunt een overzicht opvragen van alle organisaties die afgelopen 20 jaar uw gegevens hebben ontvangen. Dit kan door een mail te sturen naar info@gemeenteberkelland.nl. Of stuur een brief naar:  Gemeente Berkelland, Postbus 200, 7270 HA in Borculo. Vergeet niet om een kopie van uw geldige legitimatiebewijs mee te sturen. U krijgt het overzicht gratis thuisgestuurd. Dit kan tot vier weken duren. 

Zijn uw gegevens nog juist? 

Controleer regelmatig of uw gegevens in de BRP kloppen. Het is belangrijk dat uw gegevens in de BRP juist en actueel zijn. Twijfelt u daaraan? Neem dan contact op met Team Klantcontact, telefoonnummer 0545-250 250. 

In sommige gevallen kunt u voorkomen dat uw gegevens uit de basisadministratie worden gedeeld. Vraag dit schriftelijk aan bij de gemeente.