Landschap is leven

Dit jaar brengen we in Berkelland een Ode aan ons landschap. Omdat we met elkaar wonen en werken in een prachtige omgeving en daar best trots op zijn! Berkelland is mooi: vanaf het water, vanuit de lucht en op de grond. In het groene Beltrum deelden Roel Heij, voorzitter van Kruidenhof te Mallum in Eibergen, en Bram Pape van de Toltuin in Beltrum hun ideeën over het Berkellandse landschap met elkaar.

“Welkom op Erve Tol!” Bram vertelt enthousiast over het ontstaan van de Toltuin: “Mijn ouders zijn hier 40 jaar geleden gestart met een hoveniersbedrijf. Vandaag de dag heb ik hier een bedrijf in waterornamenten, en sinds dit jaar ben ik de Toltuin begonnen. De Toltuin bestaat uit een kantoorpand met flexwerkplekken (met de toepasselijke naam de Bovenkamer), een Tuinkamer en een Bomendak. De Toltuin is een bijzondere locatie voor zakelijke activiteiten zoals vergaderingen, teamsessies of workshops, waar inspiratie als groene draad doorheen loopt.”

Hoe kunnen we het landschap en de mensen weer dichter bij elkaar brengen?

“Kruidenhof te Mallum laat voor een deel zien welke kruiden er in dit landschap voorkomen”, vertelt Roel. “De Kruidenhof was in 1999 één van de eerste ideeën voor plattelandsontwikkeling in de toenmalige gemeente Eibergen. Ik heb een achtergrond in tuin- en landschapsinrichting en was destijds vanuit de gemeente betrokken als projectleider. In 2018 ben ik voorzitter van de Kruidenhof geworden.” Roel glundert: “Het is gewoon heel mooi om op die manier verbonden te zijn met het landschap. De vraag erachter: Hoe kunnen we het landschap en de mensen weer dichter bij elkaar brengen?”

Bijdrage aan het landschap

Op de vraag hoe beide heren op hun manier bijdragen aan het Berkellandse landschap antwoorden ze unaniem: “Door er gebruik van te maken.” Bram: “Ik wil met name door mensen te inspireren, laten zien wat het landschap kan brengen.” Roel: “En ik laat op mijn manier graag zien wat er voor fantastische mogelijkheden zijn als je de kruidenrijkdom in het landschap weet te integreren. Daarnaast pleit ik voor lokaal genieten van het landschap. Als je verre reizen maakt denk je dat je energie opdoet, maar kijk eens wat je aan energie verliest en wat hier te halen valt. Het Berkellandse landschap geeft energie en zit vol verrassingen!” Bram is het met Roel eens: “Hier in de Toltuin ga je terug naar de basis. Dat doe je in het landschap en dicht bij de natuur. Voor mij is het Berkellandse landschap ook echt sprookjesachtig.”

Het landschap inspireert

“Je gaat hier op een hele andere manier openstaan. Als je naar buiten loopt, gaat er een soort luikje open waardoor je denkruimte groter wordt. Dat is wat landschap ook oplevert.”, zegt Roel. Bram kan dit beamen: “Een groene omgeving zet onze hersenen open om meer informatie op te nemen. Als ik een probleem of uitdaging heb, kijk ik wat ik met het landschap kan om het probleem op te lossen. Ik ga er op een innovatieve manier mee om, maar wel in harmonie met de natuur.” Roel: “Het landschap kan een hele inspirerende rol hebben voor mensen. Je hoeft er niets voor te doen, het is er al. Je hoeft het alleen te zien, voelen, ervaren en ruiken. Prikkel je zintuigen!”