Vervangende stempas en iemand voor u laten stemmen
Op woensdag 29 oktober 2025 kunt u uw stem uitbrengen voor de verkiezingen van de Tweede Kamer.
In de gemeente Berkelland is het mogelijk om in een willekeurig stembureau binnen de gemeente te stemmen. Neem bij het stemmen naast uw stempas ook een geldig identiteitsbewijs mee, bijvoorbeeld paspoort, identiteitskaart of rijbewijs uit Nederland of ander EU-land. Voor deze stemming geldt dat het identiteitsdocument maximaal 5 jaar verlopen mag zijn. U kunt zich ook identificeren met een verblijfsdocument.
Let op: zonder identiteitsbewijs mag u niet stemmen.
Stemmen bij volmacht/iemand anders gaat voor u stemmen
Als u niet in de gelegenheid bent om zelf te stemmen, dan kunt u iemand anders een volmacht verlenen. Op de achterzijde van de stempas kunt u de naam invullen van degene (gemachtigde) die voor u gaat stemmen. De gemachtigde kan iedereen zijn die in de gemeente Berkelland woont en ook een stempas voor deze stemming heeft ontvangen. Van belang is dat de gemachtigde niet meer dan 2 machtigingen heeft aangenomen en de volmachtstem gelijktijdig met de eigen stem uitbrengt. Het geven van een onderhandse machtiging op de achterzijde van de stempas kan tot en met de dag van de stemming zelf. De kiezer die voor u gaat stemmen moet ook een kopie van een geldig identiteitsbewijs van u aan de voorzitter laten zien. Dat kan ook een goed leesbare afbeelding zijn op een smartphone of tablet. Voor deze stemming geldt dat het identiteitsdocument maximaal 5 jaar verlopen mag zijn.
De schriftelijke aanvraag moet uiterlijk vrijdag 24 oktober 2025 vóór 17.00 uur door de gemeente zijn ontvangen. De gemachtigde ontvangt daarna het volmachtbewijs en hoeft in dat geval geen kopie van uw identiteitsbewijs aan de voorzitter te laten zien.
Stempas kwijt of niet ontvangen
U heeft uw stempas in week van 6 tot en met 10 oktober ontvangen. Zonder een stempas kunt u uw stem niet uitbrengen. Mocht u uw stempas kwijtraken of op 16 oktober nog niet hebben ontvangen dan kunt u een vervangende stempas aanvragen bij de gemeente. Dit kan schriftelijk via de website, uiterlijk vrijdag 24 oktober 2025 tot 17.00 uur, of persoonlijk aan de balie van het gemeentehuis tot dinsdag 28 oktober 12.00 uur. Mocht u alsnog uw ‘oude’ stempas terugvinden dan kunt u daarmee niet stemmen, dat kan alleen met de nieuwe stempas. Neem bij het stemmen naast uw stempas ook een geldig identiteitsbewijs mee. U bent verplicht deze te tonen aan de voorzitter van het stembureau.
Informatie
Informatie over de verkiezing is ook te vinden op de verkiezingswebsite van de gemeente of op www.elkestemtelt.nl.